zaterdag , 31 oktober 2020

Ramadan Challenge dag 25: Dua deel III

Onze nobele Profeet, vrede en zegeningen zij met hem, vermeldt dat dua een vorm van aanbidding is. Beloning van aanbidding zal in het hiernamaals gegeven worden. Het is onze taak om dua als aanbidding te verrichten en de rest over te laten aan de Wijsheid en Barmhartigheid van Allah. Hij kent ons als geen ander, zelfs wat zich in onze gedachten afspeelt en wat we allemaal in de toekomst zullen meemaken. We moeten vertrouwen in Zijn Wijsheid en Oordeel.

De dua van de mens past in 2 categorieën:

• De eerste categorie is het actieve gebed. Dit betekent voldoen aan de wetten die Allah voor het leven heeft vastgesteld. Bijvoorbeeld: Als een patiënt naar een dokter toe gaat, dan doet diegene een beroep op Allah (Al Shafie) voor genezing. Of wanneer een boer zijn aarde omploegt, dan klopt hij op de deur van God de ultieme Voorziener (Al Razzaq). Dit soort gebeden wordt meestal aanvaard.

• De tweede categorie is het verbale gebed dat wij doen. Dit soort gebed wordt ook beantwoord, maar het antwoorden is anders dan aanvaarden. Allah antwoordt op alle gebeden die oprecht gedaan worden. Echter, Hij antwoordt soms door te geven waarnaar gevraagd werd, soms door te geven wat beter is, soms door het geven uit te stellen tot het Hiernamaals, en soms door helemaal niet te geven, omdat het niet ten gunste van degene die het gebed verricht zal uitpakken. De manier waarop Allah antwoord geeft op een gebed hangt van Zijn Wijsheid af.

 

Uitleg (ter herinnering)

Wij hebben twee soorten opdrachten: voor beginners en gevorderden. Wij oordelen dus niet, maar proberen jou ook niet te veel te belasten. Dus kies de challenge die bij jou past.
Iedere Challenge bestaat uit 3 onderdelen: het gebed, de Koran, en de extra challenge van de dag. En als bonus: de raadsel van de dag!

Het verschil tussen de Beginners en Gevorderde Challenge lees je hier.

 

Jouw basis

Iedere dag moeten we bidden. En iedere dag gaan we lezen (als je niet kunt lezen: luisteren) uit de Koran. Dit is de basis waarop we tijdens deze Ramadan op gaan bouwen.

Basis beginners:

1. Gebed: er is niets wat jou dichter bij Allah brengt dan het gebed. Verricht daarom vandaag op zijn minst 5 keer het gebed. De Ramadan is de perfecte tijd om te beginnen met 5 keer per dag te bidden, dus begin gewoon!

2. Koran: de Ramadan is de maand van de Koran. De boodschap van onze Liefdevolle Schepper, als leidraad voor alle mensen.
Lees of luister daarom vandaag minstens 10 minuten naar de Koran. Je mag ook een Nederlandse vertaling ervan lezen.

Vergeet hierbij niet het goede nieuws die onze profeet Mohammed ﷺ hierover aangeeft:

“Degene die één letter uit het Boek van Allah leest, zal een beloning krijgen en de beloning zal met tien vermenigvuldigd worden. En ik (de Profeet) zeg niet dat ‘Alif-Laam-Miem’ als één letter beschouwd worden, maar ‘Alif’ is een letter, ‘Laam’ is een letter en ‘Miem’ is een letter.”

Dit wil je niet missen hè! 🙂

 

Basis gevorderden:

1. GEBED: er is niets wat jou dichter bij Allah brengt dan het gebed.
Verricht 5 keer per dag jouw gebed.

2. KORAN: de Ramadan is de maand van de Koran. De boodschap van onze Liefdevolle Schepper, als leidraad voor alle mensen.
Lees vandaag 1 djoez (20 blz) uit de Koran. Je kunt dit ook opsplitsen door 5-6 pagina’s voor of na elk gebed te lezen.

 

JOUW CHALLENGE VANDAAG

Challenge voor Basis

We willen dat je de dua echt een plek geeft in je dagelijkse leven. Hoe meer en langer je dua doet, hoe meer connectie je maakt met Allah. Laten we eerlijk zijn, het genot van dua is gewoon overweldigend. Laten we vandaag en schepje bovenop doen. We gaan gezamenlijk een kwartier lang dua doen om 20.30.

 

 

Challenge voor gevorderden

Extra spirituele voorbereiding voordat je dua verricht is natuurlijk prachtig. Laten we gezamenlijk om 19:45 Soera 58 – Al-Mujadilah lezen en vervolgens om 20:30 gezamenlijk dua doen voor 15 minuten. Hierbij doen we oprecht dua voor onze geliefden en noemen hen bij naam. Mocht je weten dat diegene ergens mee zit, kan je je dua specifieker maken. Bijvoorbeeld: “O Allah, U bent de Schenker van Genezing, genees mijn zieke broeder/zuster A”.

En vergeet niet:

Dua is geen droom die uit moet komen. Enkele verzen uit de Koran over dua:

“Mijn Heer zou niets om u geven indien jullie geen dua zouden doen.” (Koran 25:77)

Verricht dua aan Mij, Ik zal jullie verhoren (Koran 40:60)

Ik verhoor de dua van de smekende wanneer hij tot mij smeekt. (Koran 2:186)

 

BONUS: Nieuwe raadsel

Antwoord op het raadsel van gisteren:

De engel Israfil (Raphaël)

 

Nieuwe raadsel:

Soms vergeet je het,

Je weet dat je het moet gebruiken,

Men gebruikt het bij alles

Het opent alle deuren, wat is het?

 

 

 

 

Weet jij het? Laat je antwoord hieronder in de comments weten!

Antwoord? Die delen we in de Challenge van morgen!

15 comments

  1. Bismillah

  2. Bismi,Allah

  3. Bismillah

  4. BISMIALLAH

  5. Bismi Allah

  6. Bismillah

  7. Bismillah