Ramadan Challenge dag 9: Liefde

Schatje, lieverd, snoepje en hoeveel meer namen heb je wel niet voor iemand waar je van houdt..?
Met hoeveel namen kunnen wij onze geliefde Schepper aanroepen?

Zeg: “Roept Allah of roept de Erbarmer aan. Waarmee jullie ook aanroepen, Hij heeft de mooiste namen (Asma al Husna). En spreek niet luid bij je salaat en fluister daarbij ook niet, maar zoek naar een manier ertussenin.” (Koran 17:110)

De 99 schone namen van Allah, die zijn je misschien bekend.. Maar Hij heeft nog veel meer namen. Hoe beter je relatie met je Schepper, hoe meer namen je voor Hem hebt.

Middels Zijn Schone Namen leert God aan zijn schepping dat als je goed kijkt, je hem overal om je heen terug kunt zien.

 

Uitleg (ter herinnering)

Wij hebben twee soorten opdrachten: voor beginners en gevorderden. Wij oordelen dus niet, maar proberen jou ook niet te veel te belasten. Dus kies de challenge die bij jou past.
Iedere Challenge bestaat uit 3 onderdelen: het gebed, de Koran, en de extra challenge van de dag. En als bonus: de raadsel van de dag!

Het verschil tussen de Beginners en Gevorderde Challenge lees je hier.

 

Jouw basis

Iedere dag moeten we bidden. En iedere dag gaan we lezen (als je niet kunt lezen: luisteren) uit de Koran. Dit is de basis waarop we tijdens deze Ramadan op gaan bouwen.

Basis beginners:

1. Gebed: er is niets wat jou dichter bij Allah brengt dan het gebed. Verricht daarom vandaag op zijn minst 3 keer het gebed (bijv. maghrib/aksam en isha/yatsi). Lukt het jou om 5 keer per dag te bidden, perfect! Maar als dit niet lukt, probeer dan op zijn minst 3x vandaag mee te doen.

2. Koran: de Ramadan is de maand van de Koran. De boodschap van onze Liefdevolle Schepper, als leidraad voor alle mensen.
Lees of luister daarom vandaag minstens 10 minuten naar de Koran. Je mag ook een Nederlandse vertaling ervan lezen.

Vergeet hierbij niet het goede nieuws die onze profeet Mohammed ﷺ hierover aangeeft:

“Degene die één letter uit het Boek van Allah leest, zal een beloning krijgen en de beloning zal met tien vermenigvuldigd worden. En ik (de Profeet) zeg niet dat ‘Alif-Laam-Miem’ als één letter beschouwd worden, maar ‘Alif’ is een letter, ‘Laam’ is een letter en ‘Miem’ is een letter.”

Dit wil je niet missen hè! 🙂

 

Basis gevorderden:

1. GEBED: er is niets wat jou dichter bij Allah brengt dan het gebed.
Verricht 5 keer per dag jouw gebed.

2. KORAN: de Ramadan is de maand van de Koran. De boodschap van onze Liefdevolle Schepper, als leidraad voor alle mensen.
Lees vandaag 1 djoez (20 blz) uit de Koran. Je kunt dit ook opsplitsen door 5-6 pagina’s voor of na elk gebed te lezen.

 

JOUW CHALLENGE VANDAAG

Basis challenge: Doe 1x Dhikr m.b.t. de 99 namen van Allah (zie video hieronder). En leer vandaag 3 namen van Allah en de betekenis van deze namen. Weet je bijvoorbeeld al het verschil tussen Rahman en Rahiem? En wat betekent Al-Wakiil?

Je kunt bijvoorbeeld hiermee meedoen:

 

Gevorderde challenge: Leer 7 namen van Allah en de betekenis van deze namen. En doe na elk gebed de Dhikr in het plaatje hieronder. En memoriseer dit. Dan kun je deze Dhikr ook onderweg naar huis, werk of school verrichten. Leer de Dhikr hieronder uit je hoofd en benut je ‘onderweg’ momenten goed.

 

 

 

En vergeet niet:

Allah zegt het volgende:

“Ik ben precies zoals Mijn dienaar denkt dat Ik ben. Ik ben bij hem wanneer hij Mij gedenkt. Als hij Mij in zichzelf gedenkt, gedenk Ik hem in Mijzelf. En als hij Mij in een samenkomst gedenkt, gedenk Ik hem in een samenkomst, beter dan de zijne. En als hij Mij aan een handbreedte probeert te benaderen, benader Ik hem aan een armlengte. Wanneer hij Mij aan de afstand van een armlengte probeert te benaderen, benader Ik hem aan de afstand van twee uitgestrekte armen. En als hij naar Mij toe komt lopen, ren Ik hem tegemoet.” 

(Muslim)

 

BONUS: Nieuwe raadsel

Antwoord op het raadsel van gisteren:

Tafakkur

 

Nieuwe raadsel:

Het vult je van binnen
zonder dat je iets hoeft te eten.

Het is magisch en een verslavende ervaring,
iets wat je nooit zal vergeten.

 

Weet jij het? Laat je antwoord hieronder in de comments weten!

Antwoord? Die delen we in de Challenge van morgen!

11 comments

  1. de liefde voor en van Allah vult je volledig en je hoeft niets te eten

  2. het bezoeken van het mooiste huis van Allah Mekka en Medina is magisch en vergeet je nooit meer, en je wilt er altijd naar terug.

  3. 3ibadah-aanbidding

  4. De liefde die Allah je geeft

  5. liefde voor allah swt

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.