#411 3 minuten
Vraag

Hoe kan iemand het gebed verrichten met de bedoeling zijn/haar hart te zuiveren?

Als iemand na het gebed nog meer onrechtvaardigheden begaat, bewijst dit slechts dat het verrichte gebed ontoereikend was. Allah zegt:

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اسْتَعِينُوا بِالصَّبْرِ وَالصَّلَاةِ ۚ إِنَّ اللَّـهَ مَعَ الصَّابِرِينَ

“O jullie die geloven! Zoekt hulp in geduld en As-Salat (het gebed). Waarlijk! Allah is met As-Sabirin (de geduldigen)”. (de Koran 2:153)

Het gebed biedt regelmatig en voortdurend gelegenheid om los te komen van het tijdelijke en zich te verbinden met het Eeuwige. Wanneer wij ons voorbereiden op het gebed, moeten wij dit beeld in gedachten houden, zodat ons bewustzijn gericht is op het doel van het bereiken van een zuiver hart. Gerelateerd aan deze innerlijke zuivering is de zuivering van zonde, want het gebed behoort tot de grootste goede daden waarmee wij onze zonden kwijtschelden. Allah zegt:

وَأْمُرْ أَهْلَكَ بِالصَّلَاةِ وَاصْطَبِرْ عَلَيْهَا لَا نَسْأَلُكَ رِزْقًا نَّحْنُ نَرْزُقُكَ وَالْعَاقِبَةُ لِلتَّقْوَىٰ

“En spoor uw gezin aan tot het gebed en wees daarin standvastig. Wij vragen u niet om voorziening; Wij voorzien u en het resultaat is voor de rechtvaardigen.” [de Koran 20:132]

Deze verzoening is een andere manier om het gebed te zien als een rivier, omdat het ons reinigt van de zonden die wij begaan. De wassing met water (wudu), die zelf aan het gebed voorafgaat, symboliseert dit proces van berouw en zuivering. Wanneer wij ons wassen, moeten wij ons voorstellen dat de oprechtheid en zuiverheid van onze handelingen met elke druppel water de zonde uit onze ziel reinigt.

Het vijfmaal daags verrichten van het gebed wordt beschouwd als essentieel voor het behalen van succes in dit leven en het hiernamaals. In het algemeen vereffent het gebed kleine zonden waarvoor geen specifiek berouw nodig is. Wij moeten niet bij onszelf denken dat wij grote zonden kunnen begaan en deze alleen met het gebed kunnen uitdelgen.

“Wanneer de tijd van het voorgeschreven gebed aanbreekt, verricht geen enkele moslim het met zijn reinheid, zijn eerbied en zijn buiging, behalve dat het een kwijtschelding zal zijn voor zijn eerder zonden, zolang hij geen grote zonde begaat en dit geldt voor alle tijden.” (Sahih Muslim 228)

Grote zonden die de rechten van mensen betreffen, zoals diefstal, vereisen specifieke daden van berouw zoals het teruggeven van het gestolen geld of het op een andere manier herstellen van wat verkeerd gedaan is. Echter, in sommige speciale gevallen kan een oprecht gebed als een daad van berouw zonden uitwissen die anders een wereldse straf met zich mee zouden brengen.

“Het voorbeeld van het huis waarin Allah wordt herdacht en het huis waarin Allah niet wordt herdacht, is dat van de levenden en de doden.” (Sahih Bukhari 6044)

In wezen is het gebed een hele daad van gedenken voor Allah, het gedenken van Zijn grootheid, de weg van de profeten en het Hiernamaals. Dit gedenken is de kern van het gebed en elke daad van aanbidding. Het is wat ons leven verrijkt en leidt tot het eeuwige leven in het Paradijs. Daarom is de gelijkenis van degenen die Allah gedenken of vergeten als het verschil tussen de levenden en de doden. Allah zegt:

إِنَّ الصَّلَاةَ كَانَتْ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ كِتَابًا مَّوْقُوتًا

“Voorwaar, het gebed is een plicht voor de gelovigen op voorgeschreven tijden.” (de Koran 4:103)

Het concept van genezing van de meeste kwalen door het gebed, voordat men andere manieren zoekt om ze te behandelen. Het getuigenis van geloof, het verrichten van de gebeden op de juiste tijden en volledig in buigingen, buigingen en nederigheid, zal vergeving van God en het eeuwige paradijs verzekeren. Moslims geloven dat de eerste zaak waarvoor zij op de Dag des Oordeels ter verantwoording zullen worden geroepen, het gebed is. Als het goed is, dan zal de rest van hun daden goed zijn. En als het slecht is, dan zal de rest van zijn daden slecht zijn. Allah zegt:

أَقِمْ الصَّلَاةَ طَرَفَيْ النَّهَارِ وَزُلَفًا مِنْ اللَّيْلِ إِنَّ الْحَسَنَاتِ يُذْهِبْنَ السَّيِّئَاتِ

“Stel het gebed in aan de twee uiteinden van de dag en in de eerste uren van de nacht. Voorwaar, goede daden nemen slechte daden weg.” [de Koran 11:114]

 

Hidden
Hidden
Hidden
Vond je dit antwoord nuttig?
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
To top