#369 2 minuten
Vraag

Hoeveel van het gebed moet iemand uitvoeren om dat gebed binnen de tijd ervan te verrichten? [maliki]

Als een persoon een volledige rak’ah van een gebed bidt met beide buigingen[1] binnen de tijd van dat gebed, dan heeft hij dat gebed binnen zijn tijd gehaald, zelfs als de andere rak’ats van dat gebed buiten de tijd vallen. Deze uitspraak geldt zowel voor de Ikhtiyari tijd als voor de Daruri tijd. Dus, bijvoorbeeld, als iemand één rak’ah van Dhuhr, met zijn twee buigingen, vóór de adhan van ‘Asr verricht en de rest van het gebed na de adhan, dan zou hij het gebed in zijn Ikhtiyari tijd hebben verricht, ook al werd het grootste deel van het gebed daarbuiten verricht (gebaseerd op het standpunt dat de gedeelde Ikhtiyari tijd tussen Dhuhr en ‘Asr aan het einde van de tijd van Dhuhr is, niet aan het begin van de tijd van ‘Asr). Evenzo, als een persoon een enkele rak’ah van ‘Asr, met zijn twee buigingen, vóór de adhan van Maghrib zou voltooien, en dan de rest van het gebed na de adhan zou voltooien, zou hij het gebed in zijn Daruri tijd hebben gehaald.

Iemand begaat geen zonde, ook al heeft hij geen excuus, als hij zijn gebed uitstelt totdat er  hij zijn gebed uitstelt tot er nog maar genoeg tijd over is om een enkele rak’ah van dat gebed in de Daruri tijd te bidden, dan begaat hij wel een zonde. Hij wordt echter nog steeds geacht dat gebed te verrichten en het niet in te halen, ook al wordt een groot deel van het gebed buiten de tijd verricht.

Iemand begaat geen zonde, ook al heeft hij geen excuus, als hij zijn gebed uitstelt totdat er slechts genoeg tijd is om één enkele rak’ah van dat gebed in de Ikhtiyari-tijd te bidden. Als hij zijn gebed uitstelt tot er nog maar genoeg tijd over is om een enkele rak’ah van dat gebed in de Daruri tijd te bidden, dan begaat hij wel een zonde. Hij wordt echter nog steeds geacht dat gebed te verrichten en het niet in te halen, ook al wordt een groot deel van het gebed buiten de tijd verricht.

[1] Het is verplicht, wanneer de resterende tijd erg kort is, dat degene die het gebed verricht alleen de Fatiha in de eerste rak’ah reciteert en niet de soera, om zichzelf een betere kans te geven die rak’ah binnen de tijd te voltooien. Hij mag zich niet zo haasten dat hij niet in elke houding tot rust komt. Het is ook verplicht voor hem om de iqama achterwege te laten

Hidden
Hidden
Hidden
Vond je dit antwoord nuttig?
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
To top