Leestijd 7 minuten

Jezus, een God of vereerde profeet?

Jezus (vrede zij met hem) wordt geliefd en vereerd door miljarden mensen over de hele wereld. Hij wordt in hoog aanzien gehouden door zowel moslims als christenen, hoewel op verschillende manieren. Veel mensen realiseren zich niet hoe belangrijk de profeet Jezus (vzmh) is voor de islam. Hij heeft de komst van de profeet Mohammed ﷺ voorspeld. De Koran noemt de profeet Mohammed ﷺ slechts 5 keer, terwijl de naam van Jezus (vzmh) minstens 25 keer voorkomt. Bovendien, wanneer een moslim de naam van Jezus (vzmh) uitspreekt, wordt als teken van respect ‘vrede zij met hem’ toegevoegd. Maar wie was de profeet Jezus (vzmh) precies? Lees verder om alles over hem te weten te komen.

Jezus in de Koran

Jezus (vzmh) was een zeer belangrijke profeet en boodschapper binnen de islam. Hij wordt beschouwd als één van de machtigste profeten van God, één van de vijf grote profeten. Volgens christenen is Jezus (vzmh) de Zoon van God, maar binnen de islam gelooft men dat God geen zonen heeft. In de islam wordt Jezus (vzmh) nooit beschouwd als zoon van God, hij is nooit gekruisigd of opgestaan uit de dood.

In de Koran wordt Jezus (vrede zij met hem) vaak genoemd als een van de profeten. Er is zelfs een hoofdstuk genaamd naar Maria (Maryam), de moeder van Jezus. Hierin wordt beschreven hoe engel Gabriël (Jibril) haar het nieuws brengt dat zij zwanger is zonder ooit een man aangeraakt te hebben. Moslims geloven dat Jezus (vrede zij met hem) op wonderbaarlijke wijze verwekt is zonder vader. Allah zegt in de Koran: {Hij (Jibril) zei:

Allah zegt in de Koran:

وَإِذْ قَالَتِ الْمَلَائِكَةُ يَا مَرْيَمُ إِنَّ اللَّهَ اصْطَفَاكِ وَطَهَّرَكِ وَاصْطَفَاكِ عَلَىٰ نِسَاءِ الْعَالَمِينَ ‎﴿٤٢﴾‏ يَا مَرْيَمُ اقْنُتِي لِرَبِّكِ وَاسْجُدِي وَارْكَعِي مَعَ الرَّاكِعِينَ ‎﴿٤٣﴾‏ ذَٰلِكَ مِنْ أَنبَاءِ الْغَيْبِ نُوحِيهِ إِلَيْكَ ۚ وَمَا كُنتَ لَدَيْهِمْ إِذْ يُلْقُونَ أَقْلَامَهُمْ أَيُّهُمْ يَكْفُلُ مَرْيَمَ وَمَا كُنتَ لَدَيْهِمْ إِذْ يَخْتَصِمُونَ ‎﴿٤٤﴾‏ إِذْ قَالَتِ الْمَلَائِكَةُ يَا مَرْيَمُ إِنَّ اللَّهَ يُبَشِّرُكِ بِكَلِمَةٍ مِّنْهُ اسْمُهُ الْمَسِيحُ عِيسَى ابْنُ مَرْيَمَ وَجِيهًا فِي الدُّنْيَا وَالْآخِرَةِ وَمِنَ الْمُقَرَّبِينَ ‎﴿٤٥﴾‏ وَيُكَلِّمُ النَّاسَ فِي الْمَهْدِ وَكَهْلًا وَمِنَ الصَّالِحِينَ ‎﴿٤٦﴾‏ قَالَتْ رَبِّ أَنَّىٰ يَكُونُ لِي وَلَدٌ وَلَمْ يَمْسَسْنِي بَشَرٌ ۖ قَالَ كَذَٰلِكِ اللَّهُ يَخْلُقُ مَا يَشَاءُ ۚ إِذَا قَضَىٰ أَمْرًا فَإِنَّمَا يَقُولُ لَهُ كُن فَيَكُونُ ‎﴿٤٧﴾‏ وَيُعَلِّمُهُ الْكِتَابَ وَالْحِكْمَةَ وَالتَّوْرَاةَ وَالْإِنجِيلَ ‎﴿٤٨﴾‏ وَرَسُولًا إِلَىٰ بَنِي إِسْرَائِيلَ أَنِّي قَدْ جِئْتُكُم بِآيَةٍ مِّن رَّبِّكُمْ ۖ أَنِّي أَخْلُقُ لَكُم مِّنَ الطِّينِ كَهَيْئَةِ الطَّيْرِ فَأَنفُخُ فِيهِ فَيَكُونُ طَيْرًا بِإِذْنِ اللَّهِ ۖ وَأُبْرِئُ الْأَكْمَهَ وَالْأَبْرَصَ وَأُحْيِي الْمَوْتَىٰ بِإِذْنِ اللَّهِ ۖ وَأُنَبِّئُكُم بِمَا تَأْكُلُونَ وَمَا تَدَّخِرُونَ فِي بُيُوتِكُمْ ۚ إِنَّ فِي ذَٰلِكَ لَآيَةً لَّكُمْ إِن كُنتُم مُّؤْمِنِينَ ‎﴿٤٩﴾‏ وَمُصَدِّقًا لِّمَا بَيْنَ يَدَيَّ مِنَ التَّوْرَاةِ وَلِأُحِلَّ لَكُم بَعْضَ الَّذِي حُرِّمَ عَلَيْكُمْ ۚ وَجِئْتُكُم بِآيَةٍ مِّن رَّبِّكُمْ فَاتَّقُوا اللَّهَ وَأَطِيعُونِ ‎﴿٥٠﴾‏ إِنَّ اللَّهَ رَبِّي وَرَبُّكُمْ فَاعْبُدُوهُ ۗ هَٰذَا صِرَاطٌ مُّسْتَقِيمٌ ‎﴿٥١﴾

En toen de engelen zeiden: “O Marjam, God heeft jou uitverkoren en jou rein gemaakt en Hij heeft jou uitverkoren boven de vrouwen van de wereldbewoners. O Marjam, wees jouw Heer onderdanig en buig je eerbiedig voor Hem neer en buig met de buigenden.” Dat zijn enige mededelingen over het verborgene die Wij aan jou openbaren. Jij was immers niet bij hen toen zij hun rietpennen wierpen om [door loting] uit te maken wie van hen de zorg voor Marjam op zich zou nemen en jij was ook niet bij hen toen zij twistten.  Toen de engelen zeiden: “O Marjam, God kondigt jou een woord van Hem aan, wiens naam zal zijn de masieh, ‘Isa, de zoon van Marjam. Hij zal in het tegenwoordige leven en het hiernamaals in hoog aanzien staan en behoren tot hen die in de nabijheid [van God] zijn.  In de wieg en als volwassene zal hij tot de mensen spreken en hij zal een van de rechtschapenen zijn.” Zij zei: “Mijn Heer, hoe zou ik een kind krijgen, terwijl geen mens mij aangeraakt heeft” Hij zei: “Zo is het. God schept wat Hij wil. Wanneer Hij iets beslist, dan zegt Hij er slechts tegen: ‘Wees!? en het is.” En Hij zal hem het boek, de wijsheid, de Taura en de Indjiel onderwijzen. En [God zal hem] als een gezant tot de Israëlieten [zenden, om te zeggen]: “Ik ben tot jullie gekomen met een teken van jullie Heer: Dat ik voor jullie uit klei iets als de vorm van een vogel zal scheppen, er dan in zal blazen en dat het dan met Gods toestemming een vogel zal zijn. Dat ik blindgeborenen en melaatsen zal genezen en doden levend maak, met Gods toestemming. En dat ik jullie meedeel wat jullie eten en wat jullie in jullie huizen opslaan. Daarin is een teken voor jullie als jullie gelovig zijn. En als bevestiger van wat er van de Taura voor mijn tijd al was en om aan jullie iets van wat jullie verboden was toe te staan. Ik ben tot jullie gekomen met een teken van jullie Heer. Vreest dus God en gehoorzaamt mij. [de Koran 3:42-51]

Een ander hoofdstuk is genoemd naar de familie van Maria: Al Imran. In andere delen van de Koran wordt ook aandacht besteed aan het leven en wonderen van profeet Isa (Jezus).

Volgens de Islam is Jezus (vzmh) niet de Zoon van God. De Koran beschouwt Jezus, ook wel “Isa” genoemd, als de zoon van Maria. Er zijn verschillende redenen waarom Jezus (vzmh) volgens de Islam geen Zoon van God is. De Koran vermeldt dat Jezus (vzmh) zonder vader is verwekt, maar ook zonder moeder. Dit kan betekenen dat een vader niet noodzakelijk is om een zoon als goddelijk te beschouwen. Bijvoorbeeld, als Adam en Eva zonder ouders zijn verwekt, zouden zij ook als kinderen van God beschouwd kunnen worden. De Koran stelt duidelijk dat God geen zonen heeft, dus ook geen vader is. Bovendien, Jezus (vzmh) heeft veel wonderen verricht, maar dit duidt niet op goddelijkheid. Andere profeten die voor Jezus (vzmh) kwamen, hebben ook bepaalde wonderen verricht.

Allah zegt in de Koran:

بَدِيعُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ ۖ أَنَّىٰ يَكُونُ لَهُ وَلَدٌ وَلَمْ تَكُن لَّهُ صَاحِبَةٌ ۖ وَخَلَقَ كُلَّ شَيْءٍ ۖ وَهُوَ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمٌ ‎﴿١٠١﴾‏

De schepper van de hemelen en de aarde; hoe zou Hij een kind kunnen hebben, terwijl Hij niet eens een metgezellin heeft en ook alles geschapen heeft? Hij is alwetend. [de Koran 6:101]

 

In een andere vers zegt Allah het volgende:

قَالُوا اتَّخَذَ اللَّهُ وَلَدًا ۗ سُبْحَانَهُ ۖ هُوَ الْغَنِيُّ ۖ لَهُ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَمَا فِي الْأَرْضِ ۚ إِنْ عِندَكُم مِّن سُلْطَانٍ بِهَٰذَا ۚ أَتَقُولُونَ عَلَى اللَّهِ مَا لَا تَعْلَمُونَ ‎﴿٦٨﴾

Zij zeggen: “God heeft zich een kind genomen.” Geprezen zij Hij. Hij is behoefteloos, van Hem is wat er in de hemelen en wat er op de aarde is. Jullie hebben hiervoor geen machtiging. Zeggen jullie over God waar jullie geen weet van hebben? [de Koran 10:68]

Als God een zoon nodig zou hebben, zou dat een teken van behoefte of zwakte zijn. Als we het hebben over God, hebben we het over de Schepper met absolute behoefteloosheid en macht. Er kan geen sprake zijn van meerdere Goden, omdat dit tot chaos zou leiden in het universum. Als we kijken naar het verhaal van Jezus, zelfs in de Bijbel, dan is het duidelijk dat Jezus ook menselijke kenmerken had en moest eten en naar het toiletteren. Dit bewijst dat hij geen God kan zijn.

Allah zegt in de Koran:

مَّا الْمَسِيحُ ابْنُ مَرْيَمَ إِلَّا رَسُولٌ قَدْ خَلَتْ مِن قَبْلِهِ الرُّسُلُ وَأُمُّهُ صِدِّيقَةٌ ۖ كَانَا يَأْكُلَانِ الطَّعَامَ ۗ انظُرْ كَيْفَ نُبَيِّنُ لَهُمُ الْآيَاتِ ثُمَّ انظُرْ أَنَّىٰ يُؤْفَكُونَ ‎﴿٧٥﴾‏

De Masieh, de zoon van Marjam, is alleen maar een gezant aan wie de andere gezanten zijn voorafgegaan en zijn moeder was een oprechte vrouw; beiden aten zij voedsel. Kijk hoe Wij voor hen de tekenen duidelijk maken en kijk dan hoe zij worden afgeleid. [de Koran 5:75]

 

Allah zegt verder:

إِذْ قَالَ اللَّهُ يَا عِيسَى ابْنَ مَرْيَمَ أَأَنتَ قُلْتَ لِلنَّاسِ اتَّخِذُونِي وَأُمِّيَ إِلَٰهَيْنِ مِن دُونِ اللَّهِ ۖ قَالَ سُبْحَانَكَ مَا يَكُونُ لِي أَنْ أَقُولَ مَا لَيْسَ لِي بِحَقٍّ ۚ إِن كُنتُ قُلْتُهُ فَقَدْ عَلِمْتَهُ ۚ تَعْلَمُ مَا فِي نَفْسِي وَلَا أَعْلَمُ مَا فِي نَفْسِكَ ۚ إِنَّكَ أَنتَ عَلَّامُ الْغُيُوبِ ‎﴿١١٦﴾ مَا قُلْتُ لَهُمْ إِلَّا مَا أَمَرْتَنِي بِهِ أَنِ اعْبُدُوا اللَّهَ رَبِّي وَرَبَّكُمْ ۚ وَكُنتُ عَلَيْهِمْ شَهِيدًا مَّا دُمْتُ فِيهِمْ ۖ فَلَمَّا تَوَفَّيْتَنِي كُنتَ أَنتَ الرَّقِيبَ عَلَيْهِمْ ۚ وَأَنتَ عَلَىٰ كُلِّ شَيْءٍ شَهِيدٌ ‎﴿١١٧﴾‏إِن تُعَذِّبْهُمْ فَإِنَّهُمْ عِبَادُكَ ۖ وَإِن تَغْفِرْ لَهُمْ فَإِنَّكَ أَنتَ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ ‎﴿١١٨﴾‏

En toen God zei: “O ‘Isa, zoon van Marjam, heb jij tot de mensen gezegd: ‘Neemt mij en mijn moeder tot goden naast God?” Hij zei: “U zij geprezen! Het past mij niet iets te zeggen waartoe ik geen recht heb. Als ik het gezegd zou hebben dan zou U het geweten hebben. U weet wat in mijn binnenste is, maar ik weet niet wat in Uw binnenste is. U bent de kenner van de verborgenheden. Ik heb tot hen alleen maar gezegd wat U mij bevolen hebt: ‘Dient God, mijn Heer en jullie Heer? en ik was getuige van hen zolang ik bij hen was. En toen U mij weggenomen had was U de opziener over hen; U bent van alles getuige. Als U hen bestraft, dan zijn zij Uw dienaren en als U hun vergeeft dan bent U de machtige, de wijze.” [de Koran 5:116-118]

Hoe kunnen we accepteren dat de Schepper van het universum, die in het bezit is van oneindige macht, zoals beschreven in de Koran, zou moeten vervallen tot menselijke beperkingen zoals het gebruik van toiletfaciliteiten? Dit wordt beschouwd als een denigrerende gedachte. Bovendien, waarom zou de Schepper, die in het bezit is van oneindige wijsheid, zich beperken tot het hebben van een zoon, in plaats van een dochter? Daarnaast, zoals uiteengezet in de Koran, heeft Jezus (vzmh) nooit gepredikt dat hij de zoon van God was. In de vroegere taal werd het woord “vader” gebruikt voor God, maar in een heel andere context. Het was Paulus die jaren later het concept van de triniteit introduceerde, na een droom die hij had gehad.

Er is een fundamenteel verschil in de manier waarop moslims en christenen Jezus (vzmh) beschouwen. Terwijl christenen geloven dat Jezus een goddelijke natuur heeft, geloven moslims dat hij slechts een natuurlijk persoon is zonder goddelijke eigenschappen. Volgens de islam bestaan er geen andere goden naast Allah en Jezus (vzmh) wordt als profeet beschouwd, geen God.

De islam leert dat het verrichten van wonderen niet noodzakelijkerwijs betekent dat een persoon een God is. Vele profeten, zoals Noach, Mozes en Mohammed (vrede zij met hen allen), hebben wonderen verricht, maar dit maakt hen niet tot God. Het doel van deze wonderen was om de kracht van Gods geboden aan te tonen en de authenticiteit van de boodschappers te bevestigen. Dit geldt ook voor Jezus (vrede zij met hem).

Daarnaast geloven moslims dat Jezus (vrede zij met hem) geen Zoon van God is, zoals veel christenen wel geloven. Het feit dat Jezus (vrede zij met hem) een wonderbaarlijke geboorte had, betekent ook niet dat hij goddelijk is. Adam (vrede zij met hem) was ook zonder ouders verwekt, maar wordt niet als Zoon van God beschouwd.


Array
To top