#252 2 minuten
Vraag

Wat is de betekenis van Allah’s barmhartigheid en hoe is het in verhouding tot Zijn genade en straf?

Allah wordt vaak beschreven als de meest barmhartige en de meest genadevolle. Dit betekent dat Hij constant barmhartig is en genadevol is voor Zijn dienaren, zelfs meer dan een moeder voor haar kind. Er is geen enkele gunst die niet door Zijn barmhartigheid wordt gegeven, en geen enkel kwaad dat niet door Zijn barmhartigheid wordt verdreven. Allah heeft Zichzelf de barmhartigheid voorgeschreven, waardoor Hij de meest barmhartige is. Volgens overlevering heeft Zijn barmhartigheid Zijn woede overwonnen.

Allah zegt de in de Koran:

قُلْ يَا عِبَادِيَ الَّذِينَ أَسْرَفُوا عَلَىٰ أَنفُسِهِمْ لَا تَقْنَطُوا مِن رَّحْمَةِ اللَّهِ ۚ إِنَّ اللَّهَ يَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَمِيعًا ۚ إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِيمُ ‎﴿٥٣﴾‏

Zeg: “Mijn dienaren! Als jullie tegen jezelf onmatig zijn geweest moeten jullie de hoop op de barmhartigheid van God niet opgeven. God vergeeft al de zonden; Hij is de vergevende, de barmhartige. [de Koran 39:53]

In een andere vers zegt Allah:

وَاكْتُبْ لَنَا فِي هَٰذِهِ الدُّنْيَا حَسَنَةً وَفِي الْآخِرَةِ إِنَّا هُدْنَا إِلَيْكَ ۚ قَالَ عَذَابِي أُصِيبُ بِهِ مَنْ أَشَاءُ ۖ وَرَحْمَتِي وَسِعَتْ كُلَّ شَيْءٍ ۚ فَسَأَكْتُبُهَا لِلَّذِينَ يَتَّقُونَ وَيُؤْتُونَ الزَّكَاةَ وَالَّذِينَ هُم بِآيَاتِنَا يُؤْمِنُونَ ‎﴿١٥٦﴾‏

En noteer voor ons in de tegenwoordige wereld wat goed is en ook in het hiernamaals, want wij hebben ons tot U gewend.” Hij zei: “Met Mijn bestraffing tref Ik wie Ik wil en Mijn barmhartigheid omvat alles. Ik zal het noteren voor hen die godvrezend zijn en de zakaat brengen en voor hen die in Onze tekenen geloven, [de Koran 7:156]

Daarnaast is Zijn genade een onderdeel van Zijn essentie, wat betekent dat Hij genadevol is in zijn wezen. Aan de andere kant, straf is een bijkomend effect van ongehoorzaamheid jegens Allah. Het is belangrijk op te merken dat Allah’s straf altijd gerechtvaardigd is en gericht is op het corrigeren van slecht gedrag en het leiden naar verbetering van de ziel.

Hidden
Hidden
Hidden
Vond je dit antwoord nuttig?
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
To top