Het gebed dat je bidt om te begrijpen of een zaak slecht of goed is om te doen wordt het istikhaara gebed genoemd. Dit gebed bestaat uit twee raka’ât. Dit gebed kan gebeden worden voor het slapen gaan. Imam Al-Ghazaalie heeft geadviseerd om in de eerste rak’ah na soera Al-Faatiha soera Al-Kaafiroen en in de tweede rak’ah na soera Al-Faatiha soera Al-Ikhlaas te reciteren (Ihyaa’ ‘Oeloem al-Dien, Daar Ihyaa’ al-Koetoeb al-‘Arabie, 1:207). Daarna wordt de istikhaara doe’aa’ gedaan. Vervolgens dient hij/zij met woedoe’ te liggen met het gezicht richting de Ka’ba. Het zien van wit en groen in je dromen is een teken van Khayr (dus goede tekens), en het zien van zwart of rood is een teken van Sharr (dus een slecht teken). Op deze manier dient hij/zij dit gebed 7 nachten te verrichten (indien dit niet mogelijk is kan het ook 1 of 3 keer) en het is bevolen om het gevoel dat je vervolgens in je hart krijgt te volgen.
Het Istikhaara gebed wordt gedaan voor zaken waarover getwijfeld wordt. Eerst wordt er nagedacht wat beter is om te doen wat betreft de zaak. Als er geen beslissing kan worden genomen, dan pas kan het Istikhaara gebed verricht worden. Voor de zaken waarvan het zeker bekend is wat goed en wat slecht is, of de zaken waarbij er istishaara (overleg) wordt gedaan en een beslissing wordt genomen, kan geen istikhaara gebed verricht worden. Want als het al bekend is wat goed en slecht is, waarvoor zou dan het istikhaara gebed verricht moeten worden?
De nobele profeet, vrede en zegeningen zij met hem, heeft zijn metgezellen de istikhaara geadviseerd. Degene die het istikhaara gebed niet heeft kunnen verrichten, dienen alleen de doe’aa’ te doen. Als ze wel het gebed kunnen verrichten doen ze zowel het gebed als de doe’aa’. De istikhaara doe’aa’ die de edele profeet, vrede en zegeningen zij met hem, deed, was als volgt:
اَللّهُمَّ إِنِّى أَسْتَخِيرُكَ بِعِلْمِكَ وَأَسْتَقْدِرُكَ بَقُدْرَتِكَ وَأَسْأَلُكَ مِنْ فَضْلِكَ الْعَظيمِ فَإِنَّكَ تَقْدِرُ وَلاَ أَقْدِرُ وَتَعْلَمُ وَلاَ أَعْلَمُ وَأَنْتَ عَلاَّمُ الْغُيُوبِ اَللّهُمَّ إِنْ كُنْتَ تَعْلَمُ أَنَّ هذَا اْلاَمْرَ خَيْرٌ لى فِى دينى وَمَعَاشِى وَعَاقِبَةِ أَمْرِى فَاقْدُرْهُ لى وَيَسِّرْهُ لى ثُمَّ بَارِكْ لى فيهِ وَإِنْ كُنْتَ تَعْلَمُ أَنَّ هذَا اْلأَمْرَ شَرٌّ لى فِى دينى وَمَعَاشِي وَعَاقِبَةِ أَمْرى فَاصْرِفْهُ عَنِّى وَاصْرِفْنى عَنْهُ وَاقْدُرْ لِى الْخَيْرَ حَيْثُ كَانَ ثُمَّ أَرْضِنى بِه
Allâhoemma innie astakhieroeka bi’ilmika wa astaqdiroeka biqoedratika wa as’aloeka min fadlikal-‘aziem. fa-innaka taqdiroe wa laa aqdiroe wa ta’lamoe wa laa a’lamoe wa anta ‘allaamoel-ghoeyoêb. Allâhoemma in koenta ta’lamoe anna haadhal-amra khayroen lie fie dienie wa ma’aashie wa ‘aaqibati amrie faqdoerhoe lie wa yassirhoe lie. Thoemma baarik lie fieh. Wa in koenta ta’lamoe anna haadhal-amra sharroen lie fie dienie wa ma’aashie wa ‘aaqibati amrie, fasrifhoe ‘annie wasrifnie ‘anhoe waqdoer lil-khaira haythoe kaan. Thoemma ardinie bih.