#328 5 minuten
Vraag

Wat is Sharia?

Dit leven is als een reis naar de Goddelijke tevredenheid! Aangezien de eindbestemming goddelijk van aard is, bepaalt Allah welke weg naar Hem leidt. Dit pad is wat Shari’ah wordt genoemd. Het leven in haar totaliteit is een Goddelijk systeem. De mens leeft niet individualistisch, maar samen met anderen. De Shari’ah is een constructie en een samenhang van regels en wetten om orde en structuur in dit leven te krijgen.

De term Shari’ah kent zowel een taalkundige als een vakkundige betekenis. Deze zijn als volgt.

Taalkundig

Shari’ah is een Arabisch woord dat “de weg of route” die gevolgd moet worden, betekent. Het is afgeleid van het woord waterbron en de weg die daar naartoe leidt, wordt Shari’ah genoemd.

Dit pad is wat wij Shari’ah (الشريعة) noemen, van het woord: Al-Shar’u (الشرع): Het volgen van (een duidelijk(e) pad/route. Het is de stam van het werkwoord “shara’tu lahu tariqan.” (له طريقا  شرعت ) “Ik heb voor hem een duidelijke weg bepaald”.

Vakkundig

Shari’ah omvat de Goddelijke wetten die uit de Koran en de Soenna (profetische traditie) zijn afgeleid. Deze regels bepalen het menselijk handelen, zowel in de relatie van mensen onderling als van mens tot God.

Allah zegt in de Koran:

وَأَنزَلْنَا إِلَيْكَ الْكِتَابَ بِالْحَقِّ مُصَدِّقًا لِّمَا بَيْنَ يَدَيْهِ مِنَ الْكِتَابِ وَمُهَيْمِنًا عَلَيْهِ ۖ فَاحْكُم بَيْنَهُم بِمَا أَنزَلَ اللَّهُ ۖ وَلَا تَتَّبِعْ أَهْوَاءَهُمْ عَمَّا جَاءَكَ مِنَ الْحَقِّ ۚ لِكُلٍّ جَعَلْنَا مِنكُمْ شِرْعَةً وَمِنْهَاجًا ۚ وَلَوْ شَاءَ اللَّهُ لَجَعَلَكُمْ أُمَّةً وَاحِدَةً، وَلَٰكِن لِّيَبْلُوَكُمْ فِي مَا آتَاكُمْ ۖ فَاسْتَبِقُوا الْخَيْرَاتِ ۚ إِلَى اللَّهِ مَرْجِعُكُمْ جَمِيعًا فَيُنَبِّئُكُم بِمَا كُنتُمْ فِيهِ تَخْتَلِفُونَ ‎﴿٤٨﴾‏

En Wij hebben het boek met de waarheid naar jou neergezonden ter bevestiging van wat er voordien van het boek al was en om erover te waken. Oordeel dan tussen hen volgens wat God heeft neergezonden en volg hun neigingen niet in afwijking van wat van de waarheid tot jou gekomen is. Voor eenieder van jullie hebben Wij een norm en een weg bepaald. En als God het gewild had, zou Hij jullie tot één gemeenschap gemaakt hebben, maar Hij heeft jullie in wat jullie gegeven is op de proef willen stellen. Wedijvert dus in goede daden. Tot God is jullie terugkeer, gezamenlijk. Hij zal jullie dan dat meedelen waarover jullie het oneens waren. [de Koran 5:48]

In bovenstaande vers komt het woord Shir’ah voor, wat afgeleid is van het woord Shari’a, wat dus wet betekent. Vervolgens zegt Allah: “Voor eenieder onder jullie hebben Wij een Wet en een manier van leven bepaald”.

Het islamitisch recht (Shari’ah) omvat zoals eerder gezegd de goddelijke wetten die Hij via zijn boodschapper aan de mensen heeft voorgeschreven en zijn om deze reden niet onderhevig aan veranderingen. De Shari’ah is in eerste instantie een religieuze plichtenleer, die de handelingen bepaalt tussen mensen onderling, tussen mens en God en zelfs tussen de mensen en andere scheppingen zoals dieren, planten en andere soort wezens.

Allah is de enige Schepper en Hij is dan ook de enige die het recht heeft om regels op te stellen, die bij alles en iedereen toepasbaar zijn. Alle Goddelijke regels en wetten zijn er om het recht van het individu te waarborgen.

Rechtsgeleerden zijn de geleerden die zich met deze wetten bezighouden. Bij een probleem en/of vraag zijn zij de enigen die gevorderd en bevoegd zijn om hier een antwoord (fatwa) op te geven.

Allah heeft door de geschiedenis heen profeten en boodschappers gestuurd om de mens het pad te laten zien en de Goddelijke wetten uiteen te zetten. De opdracht van de boodschappers was de mensen oproepen om in één God te geloven en de specifieke omgangsvormen waren voor elk(e) volk of groep mensen anders. Daarom zegt Allah:

لَوْ شَاءَ اللَّهُ لَجَعَلَكُمْ أُمَّةً وَاحِدَةً، وَلَٰكِن يُضِلُّ مَن يَشَاءُ وَيَهْدِي مَن يَشَاءُ ۚ وَلَتُسْأَلُنَّ عَمَّا كُنتُمْ تَعْمَلُونَ ‎﴿٩٣﴾‏

En als God het gewild had dan zou Hij jullie tot één gemeenschap gemaakt hebben, maar Hij brengt tot dwaling wie Hij wil en Hij brengt op het goede pad wie Hij wil en jullie zullen ter verantwoording geroepen worden over wat jullie aan het doen waren. [De Koran 16:93]

De boodschap waarmee de profeet Mohammed ﷺ (vrede zij met hem) was gekomen was de laatste boodschap en zijn Shari’ah representeert de ultieme manifestatie van de Goddelijke genade.

Allah zegt in de Koran:

الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ وَأَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتِي وَرَضِيتُ لَكُمُ الْإِسْلَامَ دِينًا ۚ فَمَنِ اضْطُرَّ فِي مَخْمَصَةٍ غَيْرَ مُتَجَانِفٍ لِّإِثْمٍ ۙ فَإِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَّحِيمٌ ‎﴿٣﴾

Heden heb Ik jullie godsdienst voor jullie voltooid, Mijn genade aan jullie volledig bewezen en de Islam [de overgave aan God] als godsdienst voor jullie goedgevonden. Maar als iemand door honger gedwongen wordt zonder tot zonde geneigd te zijn, dan is God vergevend en barmhartig. [de Koran 5:3]

De Koran spoort ons ook aan om de boodschap van de profeet Mohammed ﷺ te volgen en hieraan vast te houden. De profeet (vrede zij met hem) zelf was het volgende verteld:

قُلْ يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنِّي رَسُولُ اللَّهِ إِلَيْكُمْ جَمِيعًا الَّذِي لَهُ مُلْكُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ ۖ لَا إِلَٰهَ إِلَّا هُوَ يُحْيِي وَيُمِيتُ ۖ فَآمِنُوا بِاللَّهِ وَرَسُولِهِ النَّبِيِّ الْأُمِّيِّ الَّذِي يُؤْمِنُ بِاللَّهِ وَكَلِمَاتِهِ وَاتَّبِعُوهُ لَعَلَّكُمْ تَهْتَدُونَ ‎﴿١٥٨﴾

Zeg: “O mensen, ik ben de gezant van God tot jullie allen, van Hem die de heerschappij over de hemelen en de aarde heeft. Er is geen god dan Hij. Hij geeft leven en laat sterven. Gelooft dan in God en Zijn gezant, de ongeletterde profeet die in God en Zijn woorden gelooft en volgt hem; misschien zullen jullie je de goede richting laten wijzen.”[De Koran 7:158]

Conclusie

In het kort, kan het volgende geconcludeerd worden:

  • De Shari’ah refereert naar de islamitische wetgeving.
  • De Shari’ah omvat de voorgeschreven wettelijke gedragspatronen.
  • Aan de hand van de bovengenoemde punten kan geconcludeerd worden dat de Shari’a gelijk staat aan de Dien (Godsdienst) of Islam en onlosmakelijk verbonden is aan jouw geloof.
  • Het volgen van de Shari’a is voor onze eigen bestwil en is in ons voordeel.
Hidden
Hidden
Hidden
Vond je dit antwoord nuttig?
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
To top